Protocol Dyscalculie en ERWD
Wat is het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie? (ERWD)
In het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) wordt beschreven wat het onderwijs kan doen aan het signaleren en begeleiden van leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen en hoe er uiteindelijk geconstateerd kan worden of er sprake is van dyscalculie.
Inhoud van het protocol ERWD:
- de uitgangspunten van het protocol
- signalen van ernstige reken-wiskundeproblemen
- de daarbij in te zetten didactische modellen en
- een uitvoerig stappenplan
Doel van het Protocol ERWD
- het bieden van passend rekenwiskunde-onderwijs aan alle leerlingen
- het bieden van handreikingen voor de preventie van reken-wiskundeproblemen
- het bieden van handreikingen en richtlijnen om problemen in de reken-wiskundige ontwikkeling vroegtijdig te signaleren en te verhelpen
- het verhogen van de kwaliteit van de begeleiding van leerlingen met (ernstige) rekenwiskunde-problemen of dyscalculie
- alle leerlingen te brengen tot een passend, acceptabel niveau van functionele gecijferdheid.